Din kurv

  • {{orderLine.quantity}} sæt af 90 labels

    {{orderLine.quantity * basePrice | addDecimals}}

  • Du har ingen Navnelapper i kurven

20. december 2022


Det hele startede med ønsket om at gøre en forskel for klimaet…

Idéen om Navnelapper.dk bliver født

 

Før Søren Larsen startede Navnelapper.dk, arbejdede han som forsker på Biologisk Institut ved Oslo Universitet med biologi og klima som forskningsfelt.

 

For at kunne få ‘work life balance’ til at gå op, sagde han jobbet op og købte et nedlagt landbrug i Danmark, og det er her hele idéen bag Navnelapper.dk starter:

“Med min baggrund i biologi og klimaforskning var det klart for mig, at jeg ville bidrage positivt til en holdbar fremtid. Derfor faldt valget på navnemærker.

 

Produktion af tøj står for over 10% af verdens samlede udledning af CO2. I mine to børns daginstitutioner kunne jeg se bjergene af glemt tøj. Her var altså et helt konkret problem, jeg helt sikkert ikke kunne løse 100%, men jeg ville i det mindste kunne bidrage til, at lidt mindre tøj blev mistet.

 

Hvis jeg kunne lave navnemærker, der både var fri for skadelig kemi, og samtidigt kunne holde til vask, ville jeg have et produkt, jeg kunne stå på mål for.”


En jungle af klistermærker & printmetoder

“Jeg vidste intet om klistermærker. Jeg fandt hurtigt ud af, at dét, jeg troede var et helt simpelt produkt, faktisk var en jungle af kemi, printteknikker, overfladebehandlinger og meget andet.

Efter måneder med research, fandt jeg frem til forskellige klistermærkematerialer, der er dokumenteret fri for BPA, ftalater og anden skadelig kemi. Da jeg modtog materialet kunne jeg så gå i gang med at teste. Efter mange - rigtigt mange - vaske, stod jeg tilbage med et klistermærke, der var klart bedre end de andre. Nu var jeg klar til at printe… Troede jeg!“

Der findes rigtigt mange teknikker til at printe på klistermærker, og det viste sig at være en ny jungle af mulige løsninger. Søren valgte til sidst en teknik, hvor vi lægger et farvebånd over klistermærkerne og bruger varme til at smelte farvebåndet ned i klistermærkerne. Dette giver et ekstremt slidstærkt tryk uden brug af den sundhedsskadelige kemi fra UV-print.

Den mest katastrofale lancering i mands minde

Det blev tid til at vise produktet frem på Facebook, og der kom 3-4 ordrer ind om dagen. Efter en lille uge ringede telefonen. En hyggelig kunde fortalte, at hun bestilte 2 sæt Navnelapper. Hun havde dog modtaget 3 sæt Navnelapper, og ingen af dem var med navne hun kendte. Til gengæld blev hun kun trukket et beløb, der svarer til et enkelt sæt Navnelapper. 

Den stolte lancering endte med, at hjemmesiden måtte lukke ned og Søren måtte ringe rundt til alle kunder og spørge, om de havde fået den rigtige ordre og betalt det rigtige beløb.

Det viste sig, at IT-udviklerne ikke havde taget højde for, at der kunne være flere kunder på hjemmesiden samtidigt… Efter et par ugers udvikling startede Navnelapper.dk hjemmesiden op igen og var klar til at håndtere flere kunder.


‘Spar tid, besvær og penge’

“Jeg vidste, at Navnelapper var et unikt produkt, der ville kunne hjælpe rigtigt mange. Håndværkere, plejehjem og sportsfolk. Men jeg tænkte meget over problemet med de enorme mængder glemt tøj og ting i mine børns daginstitutioner. Det gjorde mig overbevist om, at forældre til børn ville have glæde af Navnelapper.”

Et par gode vinterhandsker koster hurtigt over 100 kr. Mister barnet den ene handske, er der ikke så meget at bruge den anden handske til. Det er penge tabt. Samtidig er der mange forældre, der er i en tidsklemme i hverdagen. Når barnet mister en handske, skal de udover penge også investere tid til at købe nyt som erstatning for det tabte. Derfor blev det allerførste Navnelapper-motto også; ‘Spar tid, besvær og penge’.


“Navnelapper.dk er som sendt fra himlen”

Forældre med børn i daginstitutioner er i daglig kontakt med pædagoger og medhjælpere. Hver dag bruger personalet oceaner af tid på at sortere og lede efter forbyttet og glemt tøj. 

 

“Jeg opdagede hurtigt, at pædagogerne og jeg havde en fælles interesse i at introducere forældrene for Navnelapper. Derfor begyndte jeg at ringe til 10 nye børnehaver hver dag, og fortælle om Navnelapper.dk, og spørge om de ville have en plakat med opfordring til, at forældrene satte navn på børnenes tøj og ting.

 

 

Som forventet ville alle gerne bruge mindre tid på at lede og sortere i ting og sager.

 

Jeg husker særligt en pædagog, der sagde:

 

“Navnelapper.dk er som sendt fra himlen. Her efter jul tropper mange børn op i deres nye flyverdragter. Er du klar over, hvor langt tid, det tager, at få proppet et barn i en flyverdragt? Så sent som i dag havde jeg endelig fået pakket et barn godt ind og så opdager barnet, at det alligevel ikke er den rigtige flyverdragt - og da jeg så spurgte, hvor barnets flyverdragt er, pegede han ud på legepladsen og sagde - det er jo den, Peter har på!”

 

Alle, der fik et opkald, var rigtigt positive over for produktet, og næsten alle ville gerne sprede budskabet om Navnelapper.


Det gjaldt om at holde tungen lige i munden

 

I de første år, blev der printet og pakket Navnelapper hjemme i stuen. Det gjaldt om at holde tungen lige i munden, for alle Navnelapper blev printet som én lang række af klistermærker, der efterfølgende skulle klippes op i ark. Hvis man lavede en fejl, blev alle ordrer derefter pakket forkert, og fejlen ville først blive opdaget, når man kom til den sidste af dagens ordrer og indså, at kabalen ikke gik op. Så måtte man lige bruge et par timer på at lede sig tilbage i ordrebunken for at sikre, at alt var pakket korrekt.


Navnelapper.dk bliver en succes

“Der gik et halvt års tid med stadig stigende ordremængder, hvor flere og flere pædagoger og forældre fik øjnene op for Navnelapper. Et år efter Navnelapper.dk åbnede, kunne jeg ansætte den første medarbejder på dét, der i dag hedder “Team Navnelapper”.”

 

I tidens løb, er der kommet mange nye ansigter til, og vi er ikke længere en køkkenbordsvirksomhed. Men vi oplever også effekterne af først corona, og nu de stigende energi- og madpriser. Og det er jo sådan, at når man har succes, vil andre forsøge at kopiere idéen, og der er da også kommet mange konkurrenter til igennem tiden. 

Vi satser på at kunne holde os oven vande og komme igennem de trange tider. At vores unikke kvalitet, gode kundeservice og 100% Tilfredshedsgaranti er nok til, at vores elskede kunder husker os - fordi uden kunder, ingen Navnelapper.dk. Vi vil nemlig så gerne blive ved med at kunne gøre vores for at mindske tøjspild og passe på klimaet.

Læs også vores andre spændende blogindlæg

Navnelapper på sut
2. juni 2022

Derfor bruger Navnelapper.dk ikke UV-print

Siden Navnelapper.dk blev til, har det været vigtigt for os, at Navnelapper er helt fri for skadelig kemi. Derfor bruger vi ikke UV-print, når vi printer Navnelapper.

Søren Larsen og to køer
26. april 2022

Glade køer og biodiversitet

For et år siden valgte Navnelapper.dk at sponsorere køer til glæde for den lokale biodiversitet. Læs med her, hvor Søren Larsen, stifter af Navnelapper.dk fortæller hvorfor.