Din kurv

  • {{orderLine.quantity}} sæt af 90 labels

    {{orderLine.quantity * basePrice | addDecimals}}

  • Du har ingen Navnelapper i kurven

19. januar 2022


Navnemærker til børn hjælper pædagogerne

I landets dagplejer, vuggestuer, børnehaver og indskolingen kæmpes der dagligt en kamp for at holde styr på garderoben. Det er forbundet med konflikter mellem børnene og stress for de voksne at skulle bruge masser af tid på at finde Theas støvle og Joakims luffer.

 

4 ens huer og 20 par regnbukser i præcist samme farve, gør det nemlig svært for både pædagoger, lærere, medhjælpere

- og også børnene selv, deres forældre, bedsteforældre og barnepiger at kende forskel på “hvis-er-hvis”. Med navnemærker på børnenes tøj og ting, er det meget lettere at finde ejeren til den vante, der er havnet på barnets plads. Derfor hjælper navnemærker med at holde styr på tøjet, støvlerne, skiftetøjet, drikkedunke og madkasser.

Navnemærker giver en mestringsfølelse til hele livet

Det har en masse bonusgevinster for både børn og voksne når, der er klistermærker med navn i børnenes garderobe.


Som Tine Brinkmann, der er pædagog i en børnehave fortæller:

 

Vi kan bare mærke, hvordan det giver børnene noget selvstændighed og en ejerskabsfølelse, når de finder de her vanter, hvor deres navnemærke sidder i. Og det er hurtigt, de lurer hinandens navnemærker eller kender dem ud fra udseende eller forbogstavet, så de på den måde får lagt tingene tilbage. Det er noget af dét, vi arbejder rigtigt meget med: Dét at børnene skal blive selvstændige. Fordi det giver dem bare en mestringsfølelse, de kan bruge hele vejen gennem livet. Så vi er simpelthen så glade for, når der er navn i børnenes tøj og sko.

Navnemærker styrker børns selvværd

Lykke Lundgaard, der også er pædagog, istemmer sig dette kor :

Jeg interesserer mig rigtigt meget for, hvordan jeg som pædagog kan skabe gode læringsforudsætninger i hverdagen for min børnegruppe. Her betragter jeg navnelapper, som et pædagogisk redskab. Fordi når børnene kender deres eget symbol på lappen, kan jeg visualisere for dem, hvis der er hvis, selvom genstanden er ens. Det kan være yndlingsputtebamsen, vanter magen til hinanden osv. På den måde bruges navnelappen til at opnå enighed via visualisering. 

Jeg bruger også lapperne, som pædagogisk redskab i børnenes læreproces ift. selvhjulpenhed. Når jeg har lært dem deres mærke at kende samt at tjekke mærket, kan de f.eks. selv finde deres glas på bordet, egen cykelhjelm i ladcyklen, deres drikkedunk mm. Det styrker deres selvværd. Og så hjælper navnelapperne mig i mit pædagogiske arbejde af den praktiske årsag, at det bliver nemt at finde deres tøj - også efter besøg af en nysgerrig tumling, der har undersøgt vennernes garderobe eller børnene selv har taget overtøj af, som nu ligger i en dynge.

Derfor kan man altså gøre en kæmpe forskel for landets pædagoger og lærere ved at bruge navnemærker - og faktisk også for børnene.